Kungsliljan blommar, fler liljor, lejongap och annat

Börjar med en bildkavalkad på kungsliljan (Lillium Regale) som slog ut igår. Den är knepig att ta bilder på för jag blir tvungen att hålla kameran utanför balkongen och vinkla den inåt balkongen och chansa på att den kom med.

Lillium Regale

Lillium Regale

Lillium Regale

Lillium Regale

Lillium Regale

Lillium Regale

Kungsliljan er är en imponerande växt som sprider en underbar doft ute på balkongen.

Brevid kungsliljan står en krollilja som är på god väg att slå ut.

Lilium martagon ‘Claude Shride’

Lilium martagon ‘Claude Shride’

Lilium martagon ‘Claude Shride’

Lilium martagon ‘Claude Shride’

Dagliljan har kommit så långt att man förstår vilken färg den kommer att få.

Hemerocallis ‘Happy Returns’

Hemerocallis ‘Happy Returns’

Jag är förtjust i lejongap som är en riktiga långblommare och det sent in på hösten(november har jag varit med om), det här är en låg sort som blir fin i en balkonglåda som hänger innanför räcket. Den har blommat ett litet tag nu.

 Antirrhinum nanum Twinny Peach F1 Hybrid

Antirrhinum nanum Twinny Peach F1 Hybrid

Igår slog en annan sort ut som är högre och där blommorna är som iallfall jag är van att lejongaps blommor ska se ut.

Antirrhinum nanum Black Prince

Antirrhinum nanum Black Prince

Just på den så är inte bladen så mörka men jag har några lägre lejongap av samma sort som är riktigt mörka i bladen som står i samma balkonglåda som  ‘twinny peach’.

Jag brukar alltid nypa bort överblommande blommor på bla lejongapen, det är något rogivande i att låta händerna gå över blommorna så för mig är det ett kärt pyssel.

Luktpion ‘Top Brass’ ser ut så här idag.

Paeonia lactiflora Top Brass

Paeonia lactiflora Top Brass

Upptäckte att Commelina ‘Hopleys variegated’ har fått blomknoppar.

Commelina ‘Hopleys variegated’

Commelina ‘Hopleys variegated’

Himmelsblommans blommor vissnar på några timmar, men den är ack så vacker och den här sorten, med varigierade blad, är ännu finare i år i bladen än förra året. Jag plockade frön från den i höstas som jag sådde i mars.

Avslutar med följande bild.

vy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 thoughts on “Kungsliljan blommar, fler liljor, lejongap och annat

  1. Såå fint Rihane! Kungsliljan är sannerligen något extra, började tröttna på alla liljor som blev så uppätna av baggarna men i år verkar det inte vara så många så jag kanske skall satsa på en kungslilja i alla fall!

    Vilka dofter det måste sprida sig på din balkong!

    • Jag har inte fått liljor att överleva vintrarna men jag har beslutat att inte låta det bekymra mig utan satsa på sådana jag tycker är fina och om dom överlever är det bara en glad bonus.
      Jo, nu doftar det allt fint därute, precis som jag vill ha det. 🙂

Kommentera:

