Har beställt lite blomfröer

Har börjat odlingssäsongen som smått med att beställa lite fröer.

Det blev:

  • dubbel blå petunia
  • riddarspore, blå-lila, perenn
  • Malva, perenn
  • ringblomma, dom blommar länge
  • lejongap, en  ”twinny”-sort med fina blommor som jag gillar. Blommar länge
  • luktärt, Matucana
  • penstemon, mörk lila, perenn
  • vallmo, ljusrosa
  • Iberis med mörkt bladverk, vita blommor, perenn
  • Koreansk viol. Verkligen fint bladverk. Provat den förut.

Beställt från en fröfirma i södra England så det där med att vissa blommor är perenna återstår att se…

Ska iallafall så några av perennerna snart och ställa ut dom på balkongen. Kanske börjar med sånt jag har samlat och redan har hemma. Förutom petuniorna ska jag försöka hålla ut och inte så sommarblommorna för tidigt. Var så skönt förra året när jag slapp den överbevuxna fönsterkarm en.

Ska kanske kolla upp när Zetas öppnar för säsongen…

2 thoughts on “Har beställt lite blomfröer

  1. Hej Rihane! Liten förkänning av våren antar jag det är när man börjar med frösådder. Själv har jag slutat att försöka med några få undantag som nu ligger i en kallbänk ute. Minns med förskräckelse de små taniga plantor jag försökte driva upp i grovköket med alldeles för dålig belysning. Att plantera om dem var en prövning…

    Men att åka till Zetas en tidig vår – det är alldeles, alldeles underbart!

    Ha en god helg!

    • Påstår inte att mina sådda plantor blir speciellt fina. Dom blir oxå långa och rangliga. Ser festligt ut första veckan som dom planerats ut.(men rätt var det är blir det fint) Vet att dom ska planteras om för att bli fina men jag tycker det är jobbigt och skulle inte få plats, så det har jag tagit bort.
      Det blir dessutom mycket billigare med färdiga plantor….men jag sår för det är något speciellt med hela den grejen.
      Tillfredsställande.

      Zetas öppnar första februari.

Kommentera:

