Har sått perenner som ska ställas ut imorgon

Titta vad som låg i brevlådan i fredags.

För den intresserade kan jag nämna att jag tänkt använda ”Storify” för det jag skriver om dom här fröna.  (Tänkte klura ut varför man skulle använda det på det sättet istället för bloggen, eller om man bara använder Storify om man inte har en blogg)

Frön med perenner och sommarblommor

Frön med perenner och sommarblommor

Idag köpte jag jord och planterade tre av perennerna på bilden ovan och frön från en lila riddarsporre som jag plockade i höstas.

 

Riddarsporre,iberis och vallmo

Riddarsporre,iberis och vallmo

Jag vattnade……

nyvattnade perenner

nyvattnade perenner

……satte på plast för att bevara fukten….

Plast på perenn-krukorna

Plast på perenn-krukorna

Nu ska dom stå där på fönsterbrädat tills imorgon. Ska ställa ut dom på en fin plats under fiberväv(fiberväven skyddar både mot fåglar och vårsolen)

Eftersom jag hade jordpåsen framme passade jag på att plantera några skott från palettblad.

Palettblad

Palettblad

Jag köpte jorden i en blomsteraffär och den här söta vivan följde med mig hem därifrån. Jag hade inte hjärta att säga nej.

Primula

Primula

 

Primula

Primula

 

 

 

3 thoughts on “Har sått perenner som ska ställas ut imorgon

  1. Lycka till med dina frösådder Rihane! Du kan säkert detdär, själv duckar jag och står över allt som har med frösådder att göra.

    Fast lite närmare vår känns det förmodligen när man kan börja peta ner fröna i krukorna

    • Tack, som jag nämnt tidigare så sår jag för jag tycker det är roligt och ger mig tillfredsställelse. Är sååå kul när det börjar gro tex.
      (Har ibland svårt att posta på din blogg, nu sist försökte jag en massa ggr från datorn men lyckades inte förrän när jag försökte från surfplattan)

  2. Pingback: Ställt ut perennsådder och lite om övervintrande pelargoner « Rihanes odling

Kommentera:

