Bokrean och Rockii

Brukar inte köpa växtböcker, jag har förstått att jag inte följer mitt (balkong)odlande enligt andras textböcker och när jag då läser en bok blir det tydligt som i boken till vänster nedan. När man gör som jag gör blir det inte ”bra” enligt expertisen.

Fast gissa vad?

Jag stormtrivs med min överbelamrade balkong som jag gärna sitter ned och njuter och andas in och andas ut i.

Böckerna nedan fick jag tag på på bokrean.

image

Boken till höger är riktigt användbar och jag ska försöka mig på att ta sticklingar på min klematis ”Kajsa” som jag fick tag på förra året.
På s.58 står det om ”axillsticklingar”:

”Dubbla bladveck
Hos växter som klematis, vilka har två mot stående blad/knoppar vid axillen/knoppen. Skär av stammen 2,5-v 4 cm under knoppen. Ta därefter bort ett blad eller, som hos klematis, ett småblad från ett eller båda bladen. Ett annat alternativ kan vara att ……”//Nä läs boken istället, jag ska prova båda alternativen//”
Källa:Förökning av trädgårdens växter av Geoff Hodge

 

En av Rockii-pionerna ser ut så här. (Skaffade den 2011)

image

 

Tog mig en titt i roskrukan och där växer det här spännande ”någonting-som-jag-inte-vet-vad-det-är”

image

Måste kolla på bloggnläggen från förra året för att gissa vad det kan vara. Ett av dom små nöjena man får av att blogga om balkongen. Riktigt trevligt.

Rosen verkar inte stendöd. I är ska jag härda ut och tro på den och inte byta ut den förrän jag är säker på att den gett upp.

Ska snart ställa mig och på allvar se om jag har några tomma ytor i krukorna för nyförvärv. Gjorde ett litet försök i veckan men tyckte det är fullt överallt…..men det kan ju inte stämma. Ingen av trädgårdsmässorna har ens varit

Postat med WordPress för Android

One thought on “Bokrean och Rockii

  1. Pingback: Vårdag med årets första sittstund på balkongen « Rihanes odling

Kommentera:

