Vårkrukor

Har sett blåsippor idag. Innan jag sett tussilago i år. Jättekonstigt.

Planerade att skaffa pense’er på Nordiska Trädgårdar, tycker det än så länge är lite för tidigt (köldknäppar å sånt) att fixa med vårkrukor.

Tja… solen sken…har visst ingen karaktär.

image

image

Luktviol, VIOLA ODORATA

image

På bilden ovan syns fiberväv. Tack och lov för den.

Något av det som syns på följande bild tror jag kommer bli en krollilja, Lilium martagon ‘Claude Shride’

image

Skaffade den på Nordiska trädgårdar 2013.

Har tittat lite i krukorna på balkongen. Är förstås jättesvårt att se vad som klarat sig.
Hjärtastern började blomma i oktober och blommade in i november. Bladen vissnade och det som syns på följande bild är blad som kommit nu.

image

Hjärtastern, aster ‘Little carlow’

Dekorativt med dom röda stjälkarna.

Lejongapen vissnade aldrig ner och ser ut så här idag

image

Lejongap

Men så var det med mina lejongap förra året också, dom verkar dyka under i vårsolen.
Vek undan fiberväven runt rosen. Tror att den kan ha klarat sig. I alla fall till viss del. Jag förstår mig inte alls på rosor och kan inte avgöra det. Vissa delar är mörka och vissa är gröna med ”lite grönt som spirar” och om det då är grönt hela ledet ner i jorden antar jag att den klarat sig.(?).  Den verkar hur som helst piggare så här års än mina tidigare försök. Skulle kanske ta kort på hur den ser ut nu? Utifall den verkligen klarat sig, eller för all del om det visar sig att den inte klarat sig. Har då något att jämföra med när jag står där och kliar mig i huvudet ett annat år
Att ”rosor ska klippas när björken fått musöron” har jag aldrig förstått mig på. Tror jag ska ha min björkpollenallergi som mätare istället.
Känns som jag vill klippa bort det svarta så fort som möjligt.

Men vad har jag då på mässan i Älvsjö att göra nästa vecka?

Torvan, Staudengärtnerei Peters ”Allerlei Seltenes” och Blomqvists plantskola kommer vara där. Dom tre räcker gott för inspiration, dessutom finns fler företag på mässan.
Jag har lyckats ha sönder min ”braiga” vattenkanna, klämde sönder den, behöver således en ny bra vattenkanna
Vill ha en rosenblund, fick tag på en där förra mässan och den visade sig blomma länge. Något smått till stenpartikrukan. Ska se om någon har en daglilja, den jag provade förra året har klarat sig, någon som inte är gul. Någon fin nunneört skulle sitta fint, är svag för nunneörter.
Ormbunke eller något annat till mitt omöjliga hörn. Vit lavendel är nog för tidigt, men lavendel måste jag ha.
Harsyra (Oxalis acetosella) är söt när den blommar, svårt att få tag på. Dessutom minns jag att jag tuggade på bladen i skogen när jag var liten. (Ska inte ut i skogen och gräva upp harsyra)

Postat med WordPress för Android

3 thoughts on “Vårkrukor

  1. Pingback: Cyklamen coum ‘Rubra’ blommar « Rihanes odling

  2. Pingback: Blå knoppar på Aurikel marginata « Rihanes odling

  3. Pingback: Hosta, astillbe och luktpion i startgroparna « Rihanes odling

Kommentera:

