Skörden från Nordiska trädgårdar ( #RihanesOdling)

Som planerat kom jag idag iväg på Nordiska Trädgårdar på Älvsjömässan.

Hade redan innan mässan konstaterat att växterna fanns koncentrerade på två olika hörn i mässan.

Första anhalten var till killen från Tyskland med alpiner, han hade flera exemplar av sina sorter så jag ilade iväg till Torvan som var i andra änden.
Hos henne fick jag tag på en nunneört och en anemon.

image

I samma ände fanns finländaren, Blomqvists plantskola.
Jag överraskade mig själv med ett plötsligt behov av något ätbart,  en ampel med tre olika sorters åkerbär planterade i.
(Jag som redan har allåkerbär, jättefiffigt tänkt där av mig)

Tog det lite lugnare på vägen tillbaka till alpinerna.
Väl framme där tog jag tid på mig och fastnade till slut för dom här.

image

Till vänster:

image

Cassiope selaginoides ‘Bluhwunder’,(hittar inte det tyska y:et på surfplattan) mer accepterat namn är Harrimanella hypnoides enl.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Cassiope_hypnoides
Söker man på det hittar man att det svenska namnet är mossljung

Den andra växten hos tysken är.

image

Det var växterna det. Totalt blev det dom här:

  • Nunneört, Corydalis Solida ‘Falls of Nimrodel’
  • Vitsippa, Anemona nemorosa ‘Vestal’
  • Åkerbär.3 olika sorter.
  • Mossljung, Cassiope selaginoides ‘Bluhwunder’,alternativt Harrimanella hypnoides
  • Sippruta, (en rosa sort), Anemonella thalictroides

Förutom växter kom jag även över

  • ett buntband från Torvan. 
  • Märketiketter,
  • fiberväv,
  • sekatör med fodral och
  • en vattenkanna(behövde ny vattenkanna)
  • Blev förtjust i en ny lösning för odling. Mer genomtänkt och gediget än den roottrainer jag haft sedan tidigare.

Syns på följande bild med vattenkannan

image

Hittade lite annat som inte hade på mässan att göra, bambusockor och en god ost.

Postat med WordPress för Android

5 thoughts on “Skörden från Nordiska trädgårdar ( #RihanesOdling)

  1. Hej Rihane!

    Vi kom inte iväg idag pga de stora snömängder som fallit det senaste dygnet men nu har värmen kommit åter och snön börjar smälta bort så det kanske blir av i morgon istället.

    Jag var tvungen att kolla min växtlista och visst, här har jag en Cassiope `Bluhwunder´ i trädgården, säkert inköpt från samma ställe. Jag åker dit för att köpa växter av Peters – annars är det väl inte så mycket att hurra för.

    Ha det gott, hoppas värmen kommit för att stanna denna gång!

    • Tänkte väl att det skulle vara några som inte skulle komma iväg pga av vädret, men det var fullsmockat med människor redan efter någon timme så jag tänkte att vädret var bättre än jag trodde och att jag hade fel.
      Visste inget om mossljungen, men hörde någon som hukade långt ner där den fanns för att nämna” ljung” och ”söta vita klockor på våren” och ”finns inte i Sverige”. Så jag hukade efter.

  2. Pingback: Blomman på den rosa sipprutan (Anemonella thalictroides) « Rihanes odling

  3. Pingback: Har sått idag « Rihanes odling

  4. Pingback: Årets första inlägg « Rihanes odling

Kommentera:

