Regn, regn och åter regn, men titta där en nunneört

Det regnar och är kallt ute. Känns som det varit så i evigheter. (Det har nog bara regnat NonStop i ett dygn)
Förberedde mig med ”depperiet” och tog en bild på sådderna….

image

….som växer.
Ska gallra lite….

…fortsatte med snittnejlikor…..

image

….eftersom det snart är påsk blev det några gula igår. (Dom andra hade jag sedan tidigare.
Tulpaner, påskliljor och narcisser kan jag inte ha inne.
Men ute har jag några narcisser som blommar.

image

Ja och då var jag ute. Primula x auricula”Star Wars” har inte slagit ut än

image

Primula x auricula”Star Wars”

Det skymtar en ostronört där bakom
Trädgårdssmörbollen, Trollius cultorum ‘Cheddar’, har slagit ut sina blad.

image

Trädgårdssmörboll, Trollius cultorum 'Chedda

Blev glad när jag såg något sticka upp på en av platserna där jag planterat den bleka nunneörten. Pseudofumaria alba

image

Pseudofumaria alba

I samma kruka har Höstsilveraxet kravlat upp genom jorden.
Har också en gul jättprästkrage i den krukan som inte visat några livstecken än. Hade liksom tänkt ha den dom alternativ till echinacea(väntar på en som heter ‘Virgin’), är ingen större vits om inte heller den överlever.
Ska slänga in med en minnesnotering:
Montbretia
Ska skaffa en montbretia och plantera den på antingen jätteprästkragens eller echinaceans plats. Finns förstås en chans att båda har klarat sig och då får jag tänka om.

Rum & trädgård är 24-27 april. Plockade fram fribiljetten jag vann och såg att den gällde för alla dagarna. Det hade jag missat.

Ser jag fel? Har det slutat regna? Skulle kanske ut igen. Glömde kolla sådderna ute…

Postat med WordPress för Android

Kommentera:

