Vilken tur att solen inte sken

-Puh! Jag var till Zetas och blev lite vild där. Stod på allvar med en Azalea i näven och hade jättefina anledningar till att jag visst skulle kunna prova en azalea/rododendron igen. Härdigheten fick mig att besinna mig och gå därifrån, (men den var jättefin och det är lite som jag ångrar mig). Fick ta mig i örat bland klematisarna också. Tre olika sorter på balkongen räcker!(men där var en fin blålila med ljusare kanter och en till som är svår att beskriva) Det kommer bli en våradonis till ett annat år. Det är ju lite som så att än så länge kan man prova sig igenom olika växter. Rätt var det är så klarar inte en växt vintern, även om frekvensen på det har saktat ner. Har inte riktigt bestämt mig för sort ännu

Som sagt jag var vild och kunde inte riktigt värja mig….

Börjar med växten jag inte kommit på var den ska ner.

Hornviol, viola cornuta ‘Milkmaid’

 

Hornviol, viola cornuta 'Milkmaid'

Hornviol, viola cornuta ‘Milkmaid’

 

Hornviol, viola cornuta 'Milkmaid'

Hornviol, viola cornuta ‘Milkmaid’

 

Den är perenn och den doftar fint vilket gör att jag helst vill ha den nära sittplatsen image

Har letat efter något höstblommande i surjordskrukan. Dom hade faktiskt det här för halva priset. image

Kungsgentiana, Gentiana makoni ‘Blue Magic’.

Jag tyckte att jag såg liv i krukan. image

Den är ju planterad nu och jag tyckte rötterna såg fina ut. imageimage Surjorskrukan ska inte stå där sedan. Men jag har fortfarande lite pyssligt med växter under fiberväv och det underlättas om jag kan samla dom lite och det är där jag vill att krukan ska stå sedan.

 På bilden ovan syns ett till nyförvärv, i ägget och snett ner till vänster om ägget. image

Campanula cochlearifolia ‘Blaue Taube’. Kliade mig länge och väl inför olika växtval till ägget och när jag vände på etiketten var saken klar. image

 

Hittade den här växten också image

Vårgentiana, gentiana verna angulosa. Surjord tänkte jag först men vid skylten där dom sålde den stod det att det skulle vara kalkrikjord, understruket och allt. Samt jag tolkade den texten att jag kunde ha den i stenpartikrukan. Här är etiketterna som kom med krukan. image

Baksidan på etiketten imageimage

 

Planterade den här också när jag var i farten image

Skaffade den vid ett tidigare tillfälle, vet inte alls vad det är för något. Ska läsa på om den Ophiopogon japonicus ‘Minor’ image

Tog en risk och klippte ner rosen

20140411_150053

Rosen ‘Kosmos’

Bladen är på väg att spricka ut, tog och chansade och klippte nu.

Ska leta fram en bok och se om jag gjort någorlunda rätt.

Nu skiner solen. Tur att den inte gjorde det tidigare. Hade nog blivit en azalea då.

Postat med WordPress för Android

4 thoughts on “Vilken tur att solen inte sken

  1. Härligt med en tur på Zetas! Ja, det är lätt att förivra sig. Gentiana verna odlar jag i soligt upphöjt stenparti med mycket grus i jorden. Inte alla gentianor är surjordsväxter så det är viktigt med korrekt märkning när man handlar.

    …och gentianor är underbara, tillhör mina favoriter i växtvärden.

    • Skönt, ungefär så är det i min stenpartikruka där jag satte gentiana vernan. Finns jättefina gentianor. Har gjort några försök att så spännande sorter men det vill sig inte riktigt. Hade en dubbel sort som inte överlevde första vintern. Hoppas på att någon av dessa nykomlingar ska trivas. Vårgentianan borde iallafall bjuda på blommor i år eftersom hon har blomknoppar

  2. Pingback: Blomknoppar på Clematis ‘Kajsa’ och övervintrad sommaflox « Rihanes odling

  3. Pingback: Sippruta och bukettviol « Rihanes odling

Kommentera:

