Grävt upp, flyttat, planterat, omplanterat och soligt

Tog dom här soliga bilderna på förmiddagen…

image

image

image

image

image

….det var innan jag skred till verket och grävde upp rosenvivan på följande bild

image

Jag hade tänkt ut den här tomma platsen, växterna runt omkring , iris och löjtnantshjärtat samt luktpionen, har inte hunnit bli så höga när rosenvivan blommar.

image

Rosenvivan på sin nya plats

image

Jo jag vet, löjtnantshjärtat har ju hunnit en bit men den blir ännu högre och brer ut sig men då har rosenvivan blommat över.
På rosenvivans gamla plats satte jag dagliljan från Kina som jag skaffade igår

image

Om man tittar noga så är det fler växter än rosenvivan som försvunnit från krukan. Jag grävde upp brunpimpinellen och skuggviolrutan också
Anledningen är att jag bekymrar mig över Rockii-pionen, att den skulle bli utkonkurrerad. Så ynglar dom av sig också med småplantor överallt.
Sparade på dom här plantorna som jag tror jag drivit upp själv, hittade bara en lapp där det stod eldblomma, vet inte alls om det kan vara det.

image

Tog och grävde upp en späd stackars planta på den lila riddarsporren som jag sådde i januari och planerade brevid bevattningsröret i krukan. Den fick en liten ”plastkupa” över sig, glömde ta en bild. Kommer med bild snart om min lilla konstruktion lyckas(om den ligger kvar när det blåser, satte en liten sten som förankring)

Har petat ner lök också i samma kruka någon höst.

image

Var flitig med att peta ner lök här och var i krukorna  i höstas och lika flitig på att glömma att märka upp var. Är van vid att dom sticker upp genom jorden i december för att sedan dö. Har ett vagt minne av att dom åkte i jorden så sent att jag trodde dom redan var för torra och att det var just för sent. Dom fick inte ens benmjöl tror jag

Men nu över till något bedårande som såg ut så här på förmiddagen

image

Den har slagit ut nu under dagen:

Mossljung, Cassiope selaginoides ‘Bluhwunder’,(alternativt Harrimanella hypnoides) 

image

Lär bli vild över den när solen skiner imorgon förmiddag.

Det är lite svårt att ta bild på Primula x auricula”Star Wars”, den vänder ansiktet rakt ner i backen i år

image

Oj, nu har jag en bröddeg som börjar krypa i riktning mot mig. Långa jästider ska ju vara nyttigt sägs det.

Trevlig helg och snart är det Valborg🌼

Postat med WordPress för Android

One thought on “Grävt upp, flyttat, planterat, omplanterat och soligt

  1. Pingback: Årets första inlägg « Rihanes odling

Kommentera:

