Vit lavendel, isop och strandkrassling och tagetes lucida

Hade ett viktigt ärende till Skärholmen och kom på att jag nog hann att gå till Zetas när jag var klar.  Väl där hade jag 20 minuter på mig att få åt mig lite som jag hade på önskelistan.
Vit lavendel, vit isop visserligen förkultiverar jag strandkrassling men jag kan aldrig få för mycket strandkrassling så det blev vit strandkrassling också.

image

Har sedan tidigare sett något som kallas mexikansk dragon. Kom på när jag såg det latinska namnet, som är tagetes lucinda, att den kanske fungerar som sällskap för rosen. Den tål inte frost så moderplantan står under fiberväv. Den toppade jag och petade ner skotten direkt i roskrukan

image

Tog öven ett skott från den vita lavendeln och satte i krukan

image

Två skott till från lavendeln och den vita isopen satte jag hos den vita övervintrade gräslöken

image

Moderplantan står här så länge.

image

Det sticker upp något ungefär där kungsliljan fanns förra året….

image

….Antingen är det en sådan här….

image

…Som skulle kunna vara det här….

image

Hade tänkt plantera dom vita blommorna som syns på den här bilden ….

image

…..där det helt plötsligt börjar dyka upp något i följande kruka…

image

Lökar som petas ner i jorden på hösten skapar mycket huvudbry för mig på våren. Mest när dom inte behagar visa sig men tydligen även när dom gör det.

På nästa bild är det iallafall en echinacea virgin

image

Mårbackapelargonen har klarat sig hittills ute på balkongen. Jag har haft henne under fiberväv, det har varit minusgrader nattetid.

image

Perukbusken visar livstecken

image

Primula x auricula”Star Wars”

image

Postat med WordPress för Android

One thought on “Vit lavendel, isop och strandkrassling och tagetes lucida

  1. Pingback: Clematis ‘Kajsa’ blommar « Rihanes odling

Kommentera:

