Morsdag

Är lite oväntat sorgsen den här morsdag. Tänker mycket på min mamma. Morsdag är för mig liljekonvaljer som mamma älskade. Några veckor innan hon gick vidare på årets längsta dag skjussade jag henne till hennes liljekonvaljställe, hon hade fått för sig hon skulle gå dit men jag lyckades få det till att det var smartare att vi tog bilen och att jag också ville  plocka, försökte med att jag skulle plocka till henne, men jag förstår ju att det inte var det som var grejen. Mamma var en bär-och svamplockare och njöt av det, en slags meditation för henne. (Det går ju inte att ha någon annan som mediterar i ens ställe). Var/är väldigt glad att jag gav henne den stunden därute i skogen.
Nå det är ganska skönt ändå, att kunna få vara sorgsen av den anledningen, minnena, tillhör myntet som är att älska någon. Finns en glädje i sorgsenheten

Har planterat om lite idag(bla lavendel och citronverbena) och  satte ut några pelargoner igår.

image

Äppelbacken klarar att stå ute under vintern och självklart är det på den Mårbackapelargonen ska stå på.

image

Tycker trädgårdssmörbollen,  Trollius cultorum ‘Cheddar’, blivit både högre än tidigare år och så har den exploderat med blommor som slagit ut

image

Skulle kanske ge den en större kruka? Den den står  börjar bli lite oproportioneligt liten. Konstig kruka, är förundrad över att perennerna övervintrar i den. Fast varför flytta då den trivs? Men den blir ju bara större för varje dag, trädgård smörbollen. Får väl lyfta upp krukan och se om det kryper ut rötter någonstans.

image

Dom gräsliknande bladen som sticker upp i mitten på följande bild, höger om ägget, är citrongräs. I den för i år nya surjordskrukan, som också syns på följande bild framför citrongräset, börjar sipprutan och mossljungen snart blomma över.

image

Postat med WordPress för Android

Kommentera:

