Spanar efter våren på balkongen

Såg att penséerna börjar dyka upp hos blomsterhandlarna. (Lite för tidigt enligt mig)
Inspirerad tog jag mig en liten tur på balkongen för att se vad som händer.
Kul att jämföra mellan åren men jag förstår om andra mest tycker det är brun jord och torra kvistar med enstaka grönt i.

Här vårcyklamen i en kruka

image

….I samma kruka visar en Rockii-pion lite liv i gröna knoppar….

image

…Har ytterligare en Rockii-pion som visar gröna livstecken…

image

En tidig vårblomma på balkongen är
dvärgaurikeln
Inga blommor än men den ser ut så här idag

image

Jag tycker mig se små blomstänglar med blommor på följande bild.
En Androsace carnea ssp brigantiaca, kuddviva

image

Androsace carnea ssp brigantiaca, kuddviva

Det här är andra vintern som den klarat sig. (Den blommade inte förra året). Den har ursöta blommor så jag håller tummarna.

Alla mina klematis visar livstecken. (hm, klippte jag förresten inte ner dom i februari förra året?)

Vet inte vad som sticker upp genom jorden här

image

På följande bilder är det nog krolliljor i startgroparna

image

Något som jag tror kommer bli en krollilja som jag grävde upp hos min syster i fjol.

image

Pulsatilla vulgaris skymtar vid det bruna lövet på nästa bild

image

Fina snöklockor som jag köpte förra våren och tryckte ner i följande kruka när dom blommat över.
Ser lovande ut

image

När säsongen kommit igång så skuggas den krukan av andra växter. I framkanten tror jag en sockblomma överlevt.

Förstår mig inte på rosor. Vet inte om ”Kosmos” klarat sig.

image

(kollade bakåt i bloggen, förra året då såg den också ut sådär och lyckades blomma lite senare. Klippte ner den vid lämpligt tillfälle)

Petade ner tulpaner förrförra året och bladen visade sig som nu på följande bild

image

Fast dom blommade inte.

Tror att dom bruna rötterna på nästa bild är Anemona nemorosa ‘Vestal’ men vet inte om jag nervöst borde täcka dom

image

I samma kruka har jag Chamaecyparis pisifera ‘Golden Mop’, trådcypress

image

Chamaecyparis pisifera ‘Golden Mop’, trådcypress

Tycker den ser lite ledsnare ut i år än i fjol.

Imorgon ska jag komma ihåg att vattna ute på balkongen

Snart, 26-29 mars, är det ”Nordiska trädgårdar” i Älvsjö.

Har varit till Zetas dom hade gula vintergäck som slagit ut

Ska bli intressant att se vad resultatet av den här milda vintern blir. Nåja, lär väl bli några bakslag till.

Postat med WordPress för Android

One thought on “Spanar efter våren på balkongen

  1. Pingback: Planterat vårkrukan « Rihanes odling

Kommentera:

