Primula pruhoniciana ‘John mo’ och Dicentra ‘Love hearts’

Är svag för vivor. Inomhusvivorna har en förmåga att följa med mig hem redan i januari, sedan dyker Inomhusvivorna upp i mars . I år motstod jag dom till idag.
Högsäsong för vivor och auriklar nu, den ena ljuvliga bredvid den andra, tredje….,….,..
En dubbel djupröd flirtade vilt med mig.  Men jag kom hem med en violviva, Primula pruhoniciana ‘John Mo’

image

Primula pruhoniciana 'John Mo'

På baksidan om etiketten.

image

Tycker då att blomman har lite gul/creme/ljusrosa inslag

Är även ett svag för olika ”hjärtan”. Löjtnants-, sjömans-, fänriks-.
Så när jag ramlade över en ”nyhet” som såg lite annorlunda ut, blev det en sådan
Fänrikshjärta, Dicentra ‘Love Hearts

image

Dicentra 'Love Hearts'

Den blommar inte än, på etiketten står det….

image

Dicentra 'Love Hearts'

Nu över till lite bilder från balkongen:
Här hjärtastern som blommar så fint sent på hösten. Nu dom första späda bladen

image

Hjärtaster

Till skillnad från dom lika fina grenastrarna som jag provat så övervintrar den hos mig.

Backsippan har kommit så här långt

image

Pulsatilla vulgaris

Också den har klarat sig över några vintrar nu.

Mitt allra första buske/perenn var en Syringa Palibin.
I syrénkrukan finns det månadssmultron och allåkerbär

image

Månadssmultron och allåkerbär

Är förtjust i blommorna på följande bild. Krokus till vänster och vårstjärna till höger och mitt i härligheten blad från krolllilja

image

Söta blommor på Krokus och snästjärna

Här en hyacint som jag nog, om jag hade en trädgård, skulle skaffa flera av och hitta en plats för tillsammans med krokusen i föregående bild

image

Mörklila hyacint

Nu står den istället i den här vårkrukan.

image

Pensé, gyllenlack och hyacint

Dvärgaurikeln, aurikel marginata, har vuxit sig till en riktigt stor ”tuva”.

image

Dvärgaurikel, aurikel marginata

Rosenrot syns till vänster och rosenbräcka skymtar till höger om dvärgaurikeln

Postat med WordPress för Android

Kommentera:

