Groddar och bluddrar vidare

Har fortsatt med groddning idag. Kom hem med solrosskott, smörgåskrasse, rädisor och någon böna jag inte minns namnet på. Blev visst lite örter också som jag tänkte så på min lilla odlingslott som jag fått hos syrran.

Måste ta reda på enklast möjliga grönsaker att odla. Ska absolut försöka mig på olika kryddor och sedan sånt som man äter mycket av och som kan kännas skönt att veta att det inte är besprutat.

Syrran kommer upptäcka en del blommor också. Läkemalvan är på tok för stor att ha på balkongen men jag vill faktiskt åt rötterna där. Sedan är det visst bra att odla fiffigt med vissa grönsaker brevid varandra och exempelvis tagets. Vissa växter skrämmer bort ohyran. Borde börja läsa på. …

Suck känner på mig att ätbart är svårare att odla än blommor. Smaken i munnen liksom avslöjar om det lyckats eller inte…Säkert en massa krångel med jord och dylikt som jag inte ens tänkt på. Undrar om hon har dom där krabborna, eller vad det nu är folk skriker om att det äter upp trädgården?.. Hm undrar om magnolia sorterar under grönsaker? Finns kanske något bra med den mitt i ett grönsaksland om man är kreativ i sitt tänkande…

Det är Tulpaner, tulpaner, tulpaner | 23-24 januari i Hågelby parken upptäckte jag på lördagen. Hinner kanske med det idag söndag.

I veckan har jag konstigt nog plockat undan julsakerna. Brukar vara sen med att både plocka fram dom och tillbaka dom. Nya gardiner har jag fått upp också. Idag när köpte fröerna på Plantagen var det för kallt annars hade det nog blivit en blomma också. Ska inte köpa fler vivor. En något obesvarad kärlek där. Ska dock smyga iväg till Zeta när den tiden kommer och investera i ett vackert exemplar att ha i en kruka ute. Är omåttligt förtjust i dom och släktingarna. Har alltid älskat gullvivor, i min mors hemtrakter växer dom i stora vackra fält om senvåren. Dom finns här i Stockholm också men inte som stora hav.

En gul blomma som är den vackraste som finns.  Jag som har svårt med gult annars,  älskar lila.

En sommarbild från 2008.06.24

Sommarbild ett år senare 2009.06.27

Kommentera: