Planterat rosen ‘Kosmos’

Har planterat rosen ‘Kosmos‘ kom fram till att rosen som fanns i krukan innan inte levde längre. (Bytte all jord)

Ska kanske ge den här rosen en chans genom att inte plantera något annat där, eventuellt någon tagetes. Ska nog täcka jorden med något också så att jag inte förivrar mig och kommer på att där finns en ledig plats i jorden.

Rosen 'Kosmos'

Rosen ‘Kosmos’

Roskrukan ska hänga innanför balkongräcket någonstans där perennerna nedanför är låga. Jag brukar flytta runt lite under säsongen.

balkongvy

balkongvy(står mot söder)

Fick en ganska tydlig bild på hur långt löjtnantshjärtat hunnit komma.

Löjtnantshjärta

Löjtnantshjärta

Inte speciellt långt om man jämför med tidigare år. Det är svårt att inse nu att den här kortisen brukar leka buske på balkongen och det ganska tidigt på sommaren. Hade jag vetat det hade jag skaffat en vit löjtnantshjärta. Den ska visst inte bli lika kraftig. Har på vårkanten, i några säsonger nu, sagt att den ska delas till  hösten, sedan kommer hösten och inte delar jag på den inte. Men den behöver nog föryngras så jag ska försöka komma ihåg det. Skulle kanske redan nu skriva ett tidsinställt blogginlägg men den uppmaningen så att jag inte missar det?

Jag har samlat upp en hel del löv och kvistar som låg på balkonggolvet och strött över krukorna. Har även fyllt på med ett tunt lager jord

Har i några somrar nu haft en kruka som jag haft som ”vattenstänk” på balkongen. Man ska bjuda insekter som man vill ska pollinera på lite vatten också, (läste jag någonstans) Den gick sönder under vintern. Var förstås på Älvsjömässan och drömde om fontäner men det får bli till min mer sparsmakade, stilrena balkong någon gång i framtiden. Skaffade istället det här idag, ska se om jag kan placera en av tripoderna över. Misstänker att det kan bli ostabilt.

Vattenkärl

Vattenkärl

Min lite större pénse har slagit ut med en ny blomma. Blomman innan var mest helgul. När jag köpte den fanns den en blomma som såg ungefär likadan ut och då fanns dessutom en mer gul utslagen blomma på plantan.

Pénse

Pénse

(Jag står och balanserar med krukan i handen för att få en bild med sol på blomman)

Vårkrukan innehåller också gyllenlack som jag är lite osäker på vad det blir för färg. Fanns så många färger när jag skaffade den, istället för att fatta ett beslut om färg köpte jag en där färgen inte syntes. Jag anar mig till vinröda knoppar så här långt. Hoppas bara att den doftar lika fint som gyllenlacken gjort tidigare år.

Sonen har fått något envist med hosta och feber som inte ger med sig. Hade tänkt att ge mig iväg till en växtplats som öppnar i helgen alternativt få åt mig krukan som jag behöver till min Rockii-pion, men jag får skjuta på det.

Hittade på öppetarkiv som SVT har nu, en intevju som Stina Dabrowski gjorde med Dalai Lama.

-Behöver jag verkligen det här, sa Dalai Lama att man ska fråga sig när man är ute och handlar. Klokt. Jag tycker inte om att bli ägd av dom ägodelar jag har. Dvs det som händer när man känner en sorg när man förlorar dom eller ännu värre känner en rädsla eller oro att förlora dom. Jag tänkte så innan jag bildade familj och jag tror jag lyckades få till den frihet man får av att inte vara bunden till tingen. Sedan skaffade jag familj och då kommer utmaningen att känna en total bindning till sitt barn och att det är underbart. Som gåva gav mig sonen att ända sedan jag flyttade till den här lägenheten (då sonen var 2 år) att jag känt en samhörighet med min son när han utforskat världen. Den glädje jag sett och känt att han känt för världens under, samma barnsliga glädje känner jag runt växterna som jag skriver om här.

Den lilla utläggningen handlar om att jag är helt lugn med att vänta. Det är så dumt att önska sig någon annanstans när man har den stora ynnesten att vara här.

Nu ska jag koka mig en kopp kaffe och sätta mig att njuta i värmen.  Solen skiner och livet är gott.