Dvärgruta och astilbe

Känner mig jätteglad. Växterna har klarat vintern över förväntan.

Idag såg jag att det finns gröna blad i det bruna riset där  dvärgrutan är planterad i stenpartikrukan.

Thalictrum kiusianum, dvärgruta

Thalictrum kiusianum, dvärgruta

Dvärgrutan är fantastisk. Fina gröna blad och sen när den blommar blir den översållad av ljuslila blommor.

Ännu gladare är jag över att jag tror Astilbe Ar. -Gr ‘Color Flash’ PBR,  lever. Tror den kan vara knepig att få tag på igen och jag tyckde att den var en ovanligt vacker astilbe. Den första astilben jag haft och som även klarat en vinter hos mig.

Astilbe Ar. -Gr ‘Color Flash’ PBR

Astilbe Ar. -Gr ‘Color Flash’ PBR

Det är det ”rosa” någonstans i mitten i bilden, vågrätt rakt ut från överkkanten på den vita märketiketten.

Hittade en näva i stenpartikrukan som lever. Jag har sått den själv och den får fina höstfärger. Den har övervintrat flera vintrar nu.

Näva

Näva

Dvärgaurikeln och rosenroten ser ut så här idag.

Primula marginata, dvärgaurikel och rosenrot

Primula marginata, dvärgaurikel och rosenrot

På följande bild syns det jag hoppas på är en gullflocka.

gullflocka

gullflocka?

Vissa saker är jag mer säker på vad det är som den här porslinsanemonen

Porslinsanemon

Porslinsanemon

Björnroten är jag också säker på.

Björnrot

Björnrot

På nästa bild är en sittdyna på den fantastiskt stiliga plaststolen.  Ny för i år.

Eftersom jag har en matta i samma material så vet jag att den blir sval att sitta på i sommar.

sittdyna