Planterat och stuvat om lite

Hade tänkt plantera igår men det var för kallt och framför allt för blåsigt så jag passade på idag på förmiddagen när solen visade sig några timmar.

I följande ”vårkruka” tog jag upp överblommad iris och balkansippa. Pensén fick istället sällskap av Viola x williamsii ‘Lillemor’

image

Allium aff.sikkimense petade jag ner i den trekantiga-krukan.
Corydalis omeiana delade jag på och den ena delen hamnade mellan Luktpionen och Löjtnantshjärtat.
Fänrikshjärtat, Dicentra ‘Love Hearts‘ fick en plats mellan klematisen ”Kajsa” och krypblågullet. Allt det syns i följande bild.

image

Allium aff.sikkimense

Eftersom några plantor inte fick någon plats och dom är stenpartiväxter så tror jag att jag ska göra en ny stenpartikrukan kruka och även flytta Allium aff.sikkimense, dit.
Det är 2-3 irisarna jag ska ha i den krukan och Callianthemum farrerii.

image

Den andra nunneört-delen fick en plats mitt i krollilje-krukan längst ner till vänster i bilden ovan. Codonopsis canesce planterade jag till höger om hjärtastern nära ”ägget” i bilden.

Med följande bild vill jag bara visa Höstsilveraxet och hur långt växterna i den krukan kommit

image

Min perenna sommarflox blommar

image

Sommarflox

Trodde det var en sommarblomma men den envisas med att vara en långblommande övervintrare.

Jag har lagt några frön av luktärtor,  Lathyrus odoratus ‘Matucana‘ , i blöt för att så dom imorgon.
Plockade fröna från plantor jag hade förra året.

Har fyllt på med jord i ros-krukan och haft på lite sjösten för att påminna mig om att inte plantera annat i den krukan

image

Slutligen bilder på vitsippan Vestal

image

Anemona nemorosa ‘Vestal’

image

Anemona nemorosa ‘Vestal’

Postat med WordPress för Android