”Skörden” från trädgårdsmässan i Älvsjö

Är trött åter från Trädgårdsmässan i Älvsjö. Det är fortfarande ruggigt kallt ute på nätterna, vilket i viss mån hejdade mig från att köpa vissa växter men det här kom jag hem med i växtväg:

Hos Torvan(är väl stamkund där) blev det…

  • Lillium Regale. Den sorten med lite rosa utsida. Köpte den för att sonen föll pladask för den när han såg en blommande sådan sommaren 2011 och jag håller med honom
  • Chamaecyparis pisifera ‘Golden Mop’. Föll pladask när jag fick se den här fina barrväxten med ”gyllene” barrar(ska ta bilder på den en annan dag). Tänker ta reda mer om den och så ska stamma upp den och försöka hålla efter den.
  • Lilium martagon ‘Claude Shride’. En krollilja
  • Rhodohyoxis Starlight Mixed. Fick gå tillbaka till Torvan en gång till för att hämta den. Anledning att jag gick ifrån den, i första vändan, är att det är lite si och så med härdigheten, men jag ska försöka komma ihåg att göra som man ska göra med begoniaknölar i höst och hoppas på att den klarar sig.

Hos Odlarglädjen blev det…..

  • Geranium ‘Patricia’

Hos Staudengärtnerei Peters ”Allerlei Seltenes” (Köpte auriklar där förra året)…

  • Cyklamen coum ‘Rubra’

Blomqvists plantskola (”finländaren”) …

  • Peanoia Rockii/Gansumodan, 8002 Yu Guan Lan Dai, Jade Crown.   Jag vet att jag har en buskpion sedan tidigare men jag tror att en hel massa växter ryker den här vintern och våren pga det konstiga vädret. Ser inga som helst tecken på liv hos den Rockii jag har och den här var så fin på bild och krukad och allt…Hm…? (Gå till deras hemsida och titta på bilden)

Alla växter står ute under fiberväv utom Kungsliljan som inte är krukad än. Det gör jag  någon gång dom närmaste dagarna.

Kom hem med en ihopvikbar kruka som jag tänker ha till kryddor och annat ätbart. Tror att jag sår Ruccola i den. Fick även åt mig några burkar med Asp-kådsalva. Även ett par skor, som var ett fynd och lite kläder gjort av bambu som jag brukar passa på att köpa när jag ramlar över dom på mässor(vad det har med en trädgårdsmässa att göra förbryllar mig)